Dancing Bruins – sponsor van het Benefit Music Event 2004

Dancing Bruins Logo

De dancing van Bruins in het Overijsselse Saasveld bestond tweede paasdag 2000, 40 jaar. Het café van dezelfde eigenaar liefst drie eeuwen. Bovendien namen de kinderen het bedrijf van hun ouders over. Als klap op de vuurpijl had Harry Bruins zijn 50-jarig caféhouderschap te vieren. Wie meer aanleiding nodig heeft om feest te vieren mag het zeggen. Voor de familie Bruins was het voldoende. Zij maakte tevens van de gelegenheid gebruik om 14 jubilarissen in het zonnetje te zetten. Eén voor 40 jaar (!) trouwe dienst, één voor 30 jaar en de overige twaalf werkten al minstens 25 jaar bij Bruins. Dit zegt eigenlijk alles over een prachtige bedrijf dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een begrip in de wijde omgeving.

Café en bar dancing Bruins liggen, onder hetzelfde dak, in Saasveld. Wie voor het eerst in dit Overijsselse dorp komt, is geneigd te zeggen: ‘als het je niet uitgelegd wordt, vind je het nooit’.

Er wordt over en weer kennelijk veel uitgelegd daar in Twente, want ieder weekeinde weten duizenden de dancing te vinden. Al generaties lang en met name op zondag, van oudsher de ‘Bruinsavond’ bij uitstek. “ Dat is misschien merkwaardig, maar zondagavond is hier gewoon altijd de uitgaansavond geweest. Ik heb vroeger weleens geprobeerd de zaterdag erbij te trekken, maar dat liep toen niet zoals Fien en ik wilden.”

Een leven aan de horeca

Aan het woord is Harry Bruins, in hoge mate verantwoordelijk voor alle feestelijke commotie die Saasveld recent over zich heen liet komen. In 1960 liet hij zijn dancing het licht zien. Hij gaf toen reeds tien jaar leiding aan het café dat zijn familienaam draagt. Een leven gewijd aan de horeca. “Ja”, zegt Bruins, “maar aanvankelijk niet alléén aan de horeca. Ik runde vroeger ook nog de boerderij en dreef een kruidenierswinkeltje. Ik ben met werken begonnen toen ik 14 was. Je werkte als kind natuurlijk al eerder mee, net als je broers en zussen, maar op mijn veertiende ben ik van school gegaan. Twee jaar mulo heb ik gehad. Gelukkig net genoeg om voldoende te leren rekenen”, lacht hij. “Klaar met werken was je eigenlijk nooit. Als bruid en bruidegom na het feest gezellig samen de bedstee opzochten, kon ik meteen de stal in om de koeien te melken.”

De derde generatie Bruins

Heeft Harry Bruins sedert 1950 het beheer over het café, het bedrijf is al veellanger in familiehanden. Ergens in de achttiende eeuw reeds is sprake van een Willem in de Poorte die in Saasveld een herberg sticht. Ongeveer een eeuw later, in 1821, trouwt Hendrikus Everlo in de familie en geeft de herberg voor een kleine veertig jaar zijn naam. Vervolgens gaat de naam, wederom door een huwelijk over in Luttikhuis. In 1928 komt met de vader van Harry de eerste Bruins in het bedrijf. “En nu dus met Monique en Patrick alweer de derde generatie van die naam”, voltooit Bruins zijn historisch relaas. Zoon en dochter hebben nu dus officieel de leiding van het bedrijf van Harry en Fien overgenomen. “Maar”, zo laten vader en dochter bijna tweestemmig weten, Pa blijft gewoon dagelijks aanwezig in de zaak. En later, als vader Bruins even met de telefoon in de weer is, bevestigt Monique met een Overijssels ‘ojee nee’ de veronderstelling dat hij het werk wel nooit helemaal zal kunnen loslaten.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan

Voor Monique Bruins en haar broer Patrick kent, dat moge duidelijk zijn, de horeca weinig geheimen. Ze zijn er middenin opgegroeid en bezochten beiden de Hotelschool in Zwolle. Daarnaast volgde Monique tevens de opleiding Juridische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. “Het klinkt misschien vreemd”, vermoedt ze, “maar ik heb niet van jongsaf het gevoel gehad dat de horeca het was voor mij.” Het bloed kruipt echter ook in Saasveld waar het niet haan kan thans is Monique met haar broer volledig verantwoordelijk voor Harry’s en Fien’s Pub. Maar ook voor een enorme dancing die in vier onderling verbonden ruimten verdeeld is: het Swingcafé, Campbell’s bar, de Taveerne bar en Bar de Delle. Wie volgend jaar een rondleiding krijgt, kan wellicht alweer nieuwe ontwikkelingen melden. “ Je blijft bezig met verbouwen”, zegt Harry Bruins uit langjarige ervaring. “Het ombouwen van het café tot Ierse pub dateert ook pas van vorig jaar.

Daarom werd er feest gevierd

Het café, de dancing, de talloze uitbreidingen. Maar ook aansprekende evenementen als ‘Music and Dance’ dat iedere herfst voor de jeugd georganiseerd wordt en het ’s zomerse volleybaltoernooi met 2.500 deelnemers. De recente, grootscheepse reünie waar Harry ‘mening traantje wegpikte’ en die ongetwijfeld traditie gaat worden. Dat alles heeft bijgedragen aan het succes van de familie Bruins en hum ruim honderd medewerkers. Om dat alles werd er feest gevierd. Om dat alles maakte burgemeester Jongmans van de gemeente Weerselo, waaronder Saasveld ressorteert, zich graag vrij. Om de familie te feliciteren en Harry, Fien en de andere jubilarissen te huldigen. Om er net als al die duizenden anderen de afgelopen decennia, bij te zijn. Bij Bar Café Dancing Bruins, een wereldzaak in Saasveld.

lees meer op de website van dancing BRUINS.